Choroba morska

Choroba morska to odmiana choroby lokomocyjnej, która inaczej nazywana jest kinetozą lub chorobą ruchu. Statystycznie dotyka ona co piątą osobę w trakcie podróży. Związana jest z  zaburzeniami równowagi, wywoływanymi przez nagłe ruchy ciała. Chorują na nią nawet mistrzowie olimpijscy uprawiający zawodowo żeglarstwo - to nie jest tylko i wyłącznie przypadłość, która dotyka szczurów lądowych. Choroba morska najczęściej "dopada" nas na dużej fali, gdy znajdujemy się pod pokładem. Mózg nie potrafi sobie poradzić z widzianą przez nas "statyczną" kajutą oraz jednoczesnym kołysaniem odczuwanym przez błędnik. Najczęstsze objawy choroby morskiej to brak apetytu, złe samopoczucie, zawroty i bóle głowy, ślinotok w ustach i wymioty.   Jak sobie radzić z chorobą morską "przed" Środki farmaceutyczne, które pomagają w chorobie morskiej to znany wszystkim Aviomarin oraz Diphergan - ten drugi sprzedawany tylko i wyłącznie na receptę. Naturalnym środkiem najczę…
Czytaj dalej
  • 0

Biały szkwał na Mazurach – obalamy mity

Ignorancja wielu dziennikarzy oraz niski poziom wyszkolenia wybranych żeglarzy spowodował, że burza wielokomórkowa z 2007 roku otrzymała niesłusznie miano białego szkwału. Z perspektywy czasu można powiedzieć, że było to bardzo skuteczne usprawiedliwienie wszystkich osób, znajdujących się w tym czasie na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Po 10 latach od tej tragedii, w której zginęło 12 osób oraz zatonęło 15 jachtów, najbardziej popularne pismo wśród wodniaków -  Żagle,  kolejny raz w swoim artykule autorstwa Jerzego Kubaszewskiego przypisuje do burzy wielokomórkowej na Mazurach pojęcie białego szkwału.   Czy w przypadku wydarzeń na Mazurach z 2007 roku możemy mówić o białym szkwale ? Białe szkwały są bardzo rzadkie i są to właściwie tylko zjawiska wiatrowe. Zdecydowana większość szkwałów nie jest ,,biała’’, związana jest z przechodzeniem rozbudowanych chmur cumulonimbus z przelotnymi opadami deszczu i gradu towarzyszącymi burzy, która jest dobrze widoczn…
Czytaj dalej
  • 0

Co zabrać ze sobą na rejs ?

Krok pierwszy Na samym początku warto się zastanowić w co spakować nasz bagaż. Zapomnijmy o torbach ze sztywnym stelażem lub walizkach. Najlepiej sprawdzi się worek żeglarski lub miękka torba. Krok drugi Zadbajmy o nasze oczy, skórę oraz głowę. Nie powinniśmy zapomnieć o czapce, okularach przeciwsłonecznych oraz kremie z filtrem UV. Promienie słoneczne odbite od wody oraz pokładu jachtu mają większą moc. Warto również w tym momencie wspomnieć o rękawicach żeglarskich, szczególnie przydatne osobom o wrażliwej skórze dłoni. Ułatwią one nam prace na linach w trakcie żeglugi oraz manewrowania w porcie. Krok trzeci Nie ma złej pogody do żeglowania, gdy będziemy pamiętać o sztormiaku, ciepłym swetrze, wodoodpornych spodniach oraz kaloszach. Deszcz może nas spotkać nawet w lipcu i sierpniu.   Krok czwarty Gdy wybieramy się na Mazury, warto również pamiętać o środku przeciw komarom. No chyba, że ktoś lubi ich towarzystwo :) . …
Czytaj dalej
  • 0

Ubezpieczenia żeglarskie

Ubezpieczenia czarterów Ubezpieczenie kosztów rezygnacji z rejsu czarterowego Ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej sternika (skippera) Ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków skippera i/lub załogi jachtu czarterowego Ubezpieczenie kaucji czarterowej Artykuły w przygotowaniu
Czytaj dalej
  • 0

Stery strumieniowe

Ster strumieniowy, kiedyś bardzo rzadko spotykany - dzisiaj stał się normą w jednostkach powyżej 9 metrów długości. Ułatwia manewrowanie w ciasnych mazurskich portach, warto zapytać o niego przed czarterem jachtu. Pamiętaj jednak, że przy silnym bocznym wietrze nie pomoże Ci zbytnio w trakcie parkowania jachtem. Prawidłowe umiejscowienie - tunelu steru strumieniowego Przykładowy panel sterujący Na dole przycisk włączający panel sterowniczy. Warto sprawdzić przed wpłynięciem pomiędzy keje czy działa. Używamy go impulsowo - nie należy go "męczyć" ciągłą pracą dłużej niż przez 10 sekund. Panel sterujący może mieć wyłącznik czasowy, to znaczy że jeżeli nie używamy steru strumieniowego przez np. 2 minuty, układ automatycznie może się wyłączyć.   Ster strumieniowy marki Lewmar Tunel steru strumieniowego przy dużym zafalowaniu może wyskakiwać z wody. Przez co jego skuteczność działania diametralnie się obniża. Stery strumieniowe są …
Czytaj dalej
  • 0

Czarter bez patentu

Czarter bez patentu - jachty motorowe W dniu 16.10.2010 weszła w życie ustawa z dnia 25.06.2010 o sporcie (Dz.U. 2010 nr 127 poz. 857), która wprowadza zmiany w uprawnieniach do pływania motorowymi jachtami spacerowymi tzw. czarter bez patentu: Nie wymaga posiadania dokumentu kwalifikacyjnego uprawianie turystyki wodnej na jachtach motorowych o mocy silnika do 75 kW i o długości kadłuba do 13 m, których prędkość maksymalna ograniczona jest konstrukcyjnie do 15 km/h.   Czarter bez uprawnień - jachty żaglowe Dotyczy wszystkich jednostek żaglowych o długości kadłuba mniejszej niż 7,5 Polska jest jednym z nielicznych krajów, w którym do tak małych jednostek żaglowych są potrzebne uprawnienia do "uprawiania turystyki". Anglicy bez patentu zgodnie z prawem mogą pływać na jachtach żaglowych o długości kadłuba do 24 metrów. Funkcjonują tam podobnie jak u nas certyfikaty kompetencji, które są jednak dobrowolne.
Czytaj dalej
  • 0