Choroba morska

Choroba morska jest odmianą choroby lokomocyjnej. Inna, specjalistyczna nazwa, to kinetoza lub choroba ruchu. Statystycznie dotyka ona co piątą osobę w trakcie podróży. Związana jest z zaburzeniami równowagi, wywoływanymi przez nagłe ruchy ciała. Zdarza się, że choroba ta dotyka nawet mistrzów olimpijskich uprawiających żeglarstwo zawodowo. Nie jest więc przypadłością wyłącznie "lądowych szczurów".

Choroba morska najczęściej „dopada” nas na dużej fali, gdy znajdujemy się pod pokładem. Mózg nie potrafi sobie poradzić z widzianą przez nas „statyczną” kajutą oraz jednoczesnym kołysaniem odczuwanym przez błędnik.

Najczęstsze objawy choroby morskiej to: brak apetytu, złe samopoczucie, zawroty i bóle głowy, ślinotok w ustach i wymioty.

 

Jak sobie radzić z chorobą morską przed rejsem?

Środki far…

Czytaj dalej
  • 0

Biały szkwał na Mazurach

Ignorancja wielu dziennikarzy oraz niski poziom wyszkolenia części żeglarzy spowodował, że burza wielokomórkowa z 2007 roku otrzymała niesłusznie miano białego szkwału.

Z perspektywy czasu można powiedzieć, że było to bardzo skuteczne usprawiedliwienie wszystkich, znajdujących się w tym czasie na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich.

Po 10 latach od tej tragedii, w której zginęło 12 osób oraz zatonęło 15 jachtów, najbardziej popularne pismo wśród wodniaków – Żagle, w artykule Jerzego Kubaszewskiego nazywa burzę wielokomórkową „białym szkwałem”.

 

Czy w przypadku wydarzeń na Mazurach z 2007 roku można mówić o „białym szkwale”?

Białe szkwały występują niezwykle rzadko i są to, w zasadzie, tylko zjawiska wiatrowe. Zdecydowana większość szkwałów nie jest ,,biała’’, a jest związana z przechodzenie…

Czytaj dalej
  • 0

Co zabrać ze sobą na rejs ?

Co zabrać ze sobą na rejs ? To pytanie zadaje sobie każdy, kto zaczyna swoją przygodę z żeglarstwem. W zależności od rodzaju rejsu ( turystyczny, szkoleniowo - stażowy) lub jego typu (morski, śródlądowy) nasz ekwipunek będzie się delikatnie różnił.

Na samym początku warto się zastanowić w co spakować nasz bagaż. Zapomnijmy o torbach ze sztywnym stelażem i walizkach. Najlepiej sprawdzi się worek żeglarski lub miękka torba. Zadbajmy o nasze oczy, skórę oraz głowę. Nie powinniśmy zapomnieć o czapce, okularach przeciwsłonecznych oraz kremie z filtrem UV. Promienie słoneczne odbite od wody oraz pokładu jachtu mają większą moc.

Warto również w tym momencie wspomnieć o rękawicach żeglarskich, szczególnie przydatne osobom o wrażliwej skórze dłoni. Ułatwią one nam prace na linach w trakcie żeglugi oraz manewrowania w porcie. Nie ma złej pogody do żeglowania, gdy będziemy pamiętać o …

Czytaj dalej
  • 0

Stery strumieniowe

Ster strumieniowy, kiedyś bardzo rzadko spotykany - dzisiaj stał się normą w jednostkach powyżej 9 metrów długości. Ułatwia manewrowanie w ciasnych mazurskich portach, warto zapytać o niego przed czarterem jachtu. Pamiętaj jednak, że przy silnym bocznym wietrze nie pomoże Ci zbytnio w trakcie parkowania jachtem. Prawidłowe umiejscowienie - tunelu steru strumieniowego Przykładowy panel sterujący Na dole przycisk włączający panel sterowniczy. Warto sprawdzić przed wpłynięciem pomiędzy keje czy działa. Używamy go impulsowo - nie należy go "męczyć" ciągłą pracą dłużej niż przez 10 sekund. Panel sterujący może mieć wyłącznik czasowy, to znaczy że jeżeli nie używamy steru strumieniowego przez np. 2 minuty, układ automatycznie może się wyłączyć.   Ster strumieniowy marki Lewmar Tunel steru strumieniowego przy dużym zafalowaniu może wyskakiwać z wody. Przez co jego skuteczność działania diametralnie się obniża. Stery strumieniowe są …
Czytaj dalej
  • 0