Biały szkwał na Mazurach

Ignorancja wielu dziennikarzy oraz niski poziom wyszkolenia części żeglarzy spowodował, że burza wielokomórkowa z 2007 roku otrzymała niesłusznie miano białego szkwału.

Z perspektywy czasu można powiedzieć, że było to bardzo skuteczne usprawiedliwienie wszystkich, znajdujących się w tym czasie na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich.

Po 10 latach od tej tragedii, w której zginęło 12 osób oraz zatonęło 15 jachtów, najbardziej popularne pismo wśród wodniaków – Żagle, w artykule Jerzego Kubaszewskiego nazywa burzę wielokomórkową „białym szkwałem”.

  Czy w przypadku wydarzeń na Mazurach z 2007 roku można mówić o „białym szkwale”?

Białe szkwały występują niezwykle rzadko i są to, w zasadzie, tylko zjawiska wiatrowe. Zdecydowana większość szkwałów nie jest ,,biała’’, a jest związana z przechodzeniem rozbudowanych chmur typu Cumulonimbu…

  • 0

Kierunki wiatru

WIATR to poziomy ruch powietrza wywołany różnicą ciśnień. Tak definiuje wiatr fizyka. Jednak dla żeglarza wiatr to znacznie, znacznie więcej. Bez wiatru nie ma żeglowania. Kiedy nie ma wiatru, może być tylko albo bezwładny dryf, albo "silnikowanie". Wiatr od najdawniejszych czasów jest podstawowym napędem wszelkich statków śródlądowych i morskich. Dodajmy napęd darmowy, powszechnie dostępny i w 100% ekologiczny! Dopiero wynalezienie maszyny parowej pod koniec XVIII wieku spowodowało pojawienie się napędu mechanicznego. Wiatr napędzał egipskie barki pływające po Nilu, fenickie, greckie i rzymskie statki handlowe pływające po Morzu Śródziemnym. W średniowieczu statki handlowe, ale i okręty wikingów przemierzały morza, a może i sam Atlantyk, gnane wiatrem. Gdyby nie było wiatru, Kolumb nie odkryłby Ameryki, a Magellan nie opłynąłby świata. Nie byłoby Kaczora Donalda, Myszki Miki ani MacDonalds. Nasz świat byłby dużo uboższy. Dopiero po II wojnie światowej żagle zni…
  • 0

Cumowanie na dziko

Cumowanie na dziko to okazja do zrelaksowanie się dla całej załogi. Przecież większość z nas wybiera rejs po Mazurach lub innych akwenach śródlądowych, aby uciec od wielkomiejskiego zgiełku. Decydując się na czarter jachtu, często mamy już zaplanowaną trasę rejsu i plan postoju w szuwarach. Również dziś, pomimo bardzo rozwiniętej infrastruktury wodnej, można na każdym akwenie znaleźć miejsca gdzie zacumujemy tylko i wyłącznie na dziko. Podczas wyboru miejsca postoju szczególną uwagę powinniśmy zwrócić na dno jeziora. Najlepiej parkować na miękkim piasku (kamieniste brzegi uszkodzą nam kadłub).

 

 

Miejsca, w których cumowanie na dziko jest zabronione trzciny (miejsce lęgowe zwierząt) parki narodowe rezerwaty przyrody strefy tzw. ciszy natura 2000

 

 

Czy możemy cumować do drzew?

Cumowanie do drzew jest karane mandatem. Warto pamiętać o świdrze do cumowania.

Świ…
  • 0

Choroba morska

Choroba morska jest odmianą choroby lokomocyjnej. Inna, specjalistyczna nazwa, to kinetoza lub choroba ruchu. Statystycznie dotyka ona co piątą osobę w trakcie podróży. Związana jest z zaburzeniami równowagi, wywoływanymi przez nagłe ruchy ciała. Zdarza się, że choroba ta dotyka nawet mistrzów olimpijskich uprawiających żeglarstwo zawodowo. Nie jest więc przypadłością wyłącznie "lądowych szczurów".

Najczęściej „dopada” nas na dużej fali, gdy znajdujemy się pod pokładem. Mózg nie potrafi sobie poradzić z widzianą przez nas „statyczną” kajutą oraz jednoczesnym kołysaniem odczuwanym przez błędnik.

Najczęstsze objawy choroby morskiej to: brak apetytu, złe samopoczucie, zawroty i bóle głowy, ślinotok w ustach i wymioty.

  Jak sobie radzić z chorobą morską przed rejsem?

Środki farmaceutyczne, które pomagają w chorobie morskiej, to z…

  • 0

Co zabrać ze sobą na rejs?

Co zabrać ze sobą na rejs morski lub śródlądowy ? W zależności od wybranej destynacji nasz ekwipunek będzie się delikatnie różnił. Na samym początku warto się zastanowić w co spakować nasz bagaż. Zapomnijmy o torbach ze sztywnym stelażem i walizkach. Najlepiej sprawdzi się worek żeglarski lub miękka torba.   Dokumenty Planujesz pływać w granicach Uni Europejskiej? W takim przypadku wystarczy dowód osobisty, warto również pamiętać o europejskiej karcie ubezpieczenia zdrowotnego tzw. EKUZ. Paszport to kolejny dokument, który warto mieć na każdym rejsie morskim - w krajach egzotycznych jest on obligatoryjny. W wielu przypadkach jest wymagane, aby był on ważny przez kolejne 6 miesięcy.   Waluta Warto zabrać ze sobą trochę lokalnej waluty. Gdy jest to niemożliwe weź ze sobą dolary lub euro. Polskiej waluty nie wymienisz wszędzie. Kolejną alternatywą jest wypłata w bankomacie. Sprawdź przed rejsem czy Twoja karta bankomatowa umożliwia taki…
  • 0

Stery strumieniowe

Ster strumieniowy, kiedyś bardzo rzadko spotykany, zwłaszcza na wodach śródlądowych, a dzisiaj stał się właściwie normą na jednostkach powyżej 9 metrów długości. Bardzo ułatwia manewrowanie w ciasnych i zatłoczonych mazurskich portach. Warto więc zapytać przed czarterem jachtu, czy jednostka, którą zamierzmy pływać jest w niego wyposażona.

Prawidłowe umiejscowienie - tunelu steru strumieniowego Przykładowy panel sterujący

Podczas przejmowania jachtu warto między innymi sprawdzić działanie panelu sterowania. Steru strumieniowego używamy impulsowo – nie należy go „męczyć” ciągłą pracą dłużej niż przez 10 sekund.

Panel sterujący może być wyposażony w wyłącznik czasowy, co oznacza, że jeżeli nie używamy steru strumieniowego przez np. 2 minuty, układ automatycznie sterowania samoczynnie może się wyłączyć.

Należy także zapytać armatora/…

  • 0