Czarter jachtów

grandezza 28 jacht motorowy
Wielkie Jeziora Mazurskie
Wilkasy
Cena: 2400
1 2 3 5

Doszedłeś do wniosku, że rejs jachtem żaglowym lub motorowym to taki sposób spędzenia wakacyjnego urlopu, który najbardziej Ci odpowiada? Znajdź czarter jachtu już dziś. Przeglądaj oferty wielu Armatorów z całego kraju. Wynajmuj jachty żaglowe i motorowe bez udziału pośredników. Nie zwlekaj z rezerwacją łodzi do samego wyjazdu. Trudno będzie Ci w ostatniej chwili znaleźć dobrą ofertę czarterową. Warto skorzystać z ofert first minute i otrzymać atrakcyjny rabat. Serwis nie jest stroną w transakcjach między użytkownikami, kontaktujesz się bezpośrednio z reklamodawcą.

Bądź na bieżąco.

czarter jachtu zaglowy motorowy

Jesteś Armatorem?

Dodaj ogłoszenie

Dlaczego warto wyczarterować jacht?

Spędzanie czasu na wyczarterowanym jachcie jest popularną formą spędzania czasu. Przewaga czarteru nad zakupem własnej lodzi polega na:

  • braku kosztów stałego utrzymania jachtu
  • swobodzie pływania po różnych akwenach

Wynajem jachtu daje nam możliwość uprawiania:

  • rekreacji wodnej
  • turystki
  • sportu

Jak zorganizować czarter jachtu?

Zanim podpiszemy umowę o czarter jachtu, należy sporządzić listę, która pomoże nam dobrać odpowiednią łódź, na właściwym akwenie i dogodnym dla nas terminie. Pod uwagę bierzemy:

Następnie wyszykujemy w internecie frazy, np. „Mazury czarter jachtu żaglowego”, „Chorwacja czartery jachtów motorowych” i znajdujemy dziesiątki, jeżeli nie setki i tysiące (pomijam nowa jednostkę „biliard”, schowany na pewno nie w rozumie) firm oferujących usługi czarterowe. Po wybraniu modelu jachtu nawiązujemy kontakt telefoniczny lub e-mail z pracownikiem firmy czarterowej. W ten sposób możemy zdobyć dodatkowe informacje na temat stanu technicznego i wyposażanie jachtu, ubezpieczenia, wymaganych uprawnień itd.

Bardzo często rezerwacji czarteru możemy dokonać on line. Jednak wcześniej czy później nadchodzi chwila podpisania umowy o czarter jachtu. Większość firm oferujących jachty na wynajem posługuje się standardową umową. Jeżeli jest to nasz „pierwszy raz”, to przed złożeniem cyrografu warto zapytać bardziej doświadczonego kolegi (lub koleżanki-w końcu już od dawna mamy równouprawnienie), albo zapytać prawnika.

Opłaty związane z czarterem łodzi podzielone są zwykle na raty. Poza samym czarterem niekiedy dochodzą dodatkowe koszty:

  • wynajęcia skippera
  • ponton do jachtu morskiego
  • butle z gazem
  • dodatkowe wyposażenie w pościel i ręczniki
  • WiFi (jeżeli ktoś w czasie urlopu bardzo chce zamienić jacht w biuro)
  • sprzątanie końcowe

Standardowo czartery jachtów wiążą się z kaucją. Na poczet ewentualnych szkód wyrządzonych przez osobę czarterującą, firma pobiera zabezpieczenie gotówką lub kartą. Po zakończeniu rejsu pracownik firmy czarterowej (bosman) dokładnie sprawdza stan jachtu i jeżeli nie stwierdzi żadnych strat ani uszkodzeń, kaucja wraca w całości do właściciela. Jeżeli rejs ma charakter niekomercyjnych, to znaczy nikt, poza firmą, która wynajmuje łódź nie czerpie korzyści, to kaucję można (i zawsze warto) ubezpieczyć. W przypadku kaucji w wysokości 2000 euro (wcale nie tak dużo na Morzu Śródziemnym) ubezpieczenie kaucji wynosi ok. 300 euro. Ubezpieczenia kaucji zawsze przepada, ale nawet w przypadku poważnego uszkodzenia jachtu cała kaucja wraca do załogi.

Czarter jachtu a rekreacja i turystka wodna

Czarter jachtu żaglowego lub motorowego daje nam duże możliwości. W zależności od naszych potrzeb możemy wynająć jacht żaglowy lub motorowy, morski albo śródlądowy, duży albo mały etc. Rynek czarterów, zarówno na wodach śródlądowych, Bałtyku, a zwłaszcza w basenie Morza Śródziemnego jest bardzo rozwinięty. Jedynym ograniczeniem jest zasobność naszego portfela i poziom kompetencji.

Czarter łodzi krótkookresowy

Nie raz wylegując się na plaży, albo siedząc w barze z zazdrością i podziwem patrzyłeś na żeglarzy i motorowodniaków zażywających uroków żeglowania. Na pewno pomyślałeś o tym, że fajnie było by samemu wejść na pokład i zasmakować żeglarstwa.

Wcale nikomu nie musisz zazdrościć. Wystarczy znaleźć jakikolwiek zbiornik wodny w okolicy. Niemal na pewno działa na nim klub albo firma prywatna, która prowadzi czarter jachtów. Nie wiesz też pewnie, że wynajem jachtu nie musi wiązać się z posiadaniem patentu? Tak, aktualnie obowiązujące w Polsce przepisy mówią, że prowadzenie na wodach śródlądowych:

  • jachtów żaglowych o długości do 7,5 m
  • łodzi motorowych o mocy silnika do 10 kW (13,6 KM)
  • jednostek typu houseboat, czyli pływających domów

nie wymaga posiadania żadnych uprawnień!

Czym jest czarter jachtu bez patentu?

Czarter jachtu bez patentu, to usługa użyczenia łodzi, prowadzenie której nie wymaga posiadania patentu. Wypożyczenie jachtu możliwe jest tylko na podstawie dokumentu tożsamości i oczywiście wniesienia stosownej opłaty (cudów nie ma, nie ma nic za darmo, a przyjemności przecież muszą odpowiednio kosztować).

Bez patentu możemy wypożyczyć:

  • mniejszy jacht żaglowy
  • łódź motorową z niewielkim silnikiem
  • duży jacht motorowy typu houseboat (do 13 m długości)

Reszta zależy od tego, ile czasu chcemy spędzić na wodzie i jakie są nasze oczekiwania.

Czarter jachtu bez patentu nie wymaga nie tylko posiadania uprawnień, ale nawet doświadczenia. Prowadzenie małej łodzi motorowej jest bardzo podobne do jazdy samochodem. Doświadczenie, jak zawsze, jest mile widziane, ale nie konieczne. Pracownik firmy czarterowej przed rozpoczęciem pływania powinien nas przeszkolić z zakresu obsługi jachtu i zasad bezpieczeństwa na wodzie.

Czarter jachtu typu houseboat

Od kilku lat bardzo rośnie Polsce zainteresowanie jachtami motorowymi typu houseboat, nazywanymi także „pływająca barka, „dom na wodzie”.

Jak sama nazwa wskazuje, jest to jednostka, która ma zapewnić załodze maksymalny komfort, zbliżony do tego w domu czy hotelu wyższej klasy. Houseboat oferuje swoim użytkownikom:

  • łatwość obsługi
  • dużą przestrzeń mieszkalną i rekreacyjną
  • zamykane kabiny (kajuty) dwuosobowe
  • kuchnię (kambuz) z pełnym wyposażeniem
  • jedną lub nawet kilka łazienek z ciepłą wodą i WC
  • telewizor (lub kilka) i sprzęt nagłaśniający

Prędkość jachtu houseboat jest fabrycznie ograniczona do 15 km/h. Jeżeli chodzi o właściwości nautyczne, to łódź jest stabilna i bezpieczna, dobrze radzi sobie na otwartym jeziorze nawet w trakcie burzy. Silnik umożliwia obranie kursu w dowolna stronę, niezależnie od wiatru. Dodatkowy ster strumieniowy zainstalowany na dziobie (a niekiedy także na rufie) czyni manewrowania houseabotem, nawet w ciasnej marinie dziennie proste. Z kolei niewielkie zanurzenie pozwala penetrować zakątki rzek, zalewów i jezior niedostępne dla innych jednostek. Co nie mniej ważne, przepisy pozwalają na czarter jachtu houseboat bez patentu.

Czarter jachtu motorowego

Od lat na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich z roku na rok lawinowo przybywa jachtów motorowych. Podobne zjawisko można zauważyć także na wodach morskich, zarówno w Polsce jak i zagranicą. Na stopniowo zdobywaną przewagę ilościową jachtów motorowych nad żaglowymi mają niewątpliwe zalety tych jednostek, a mianowicie:

  • czarter jachtów motorowych jest na ogół możliwy bez patentu
  • do prowadzenia łodzi nie jest potrzebne doświadczenie i specjalne umiejętności
  • jacht motorowy w mniejszym stopniu jest uzależniony od kaprysów pogody (wiatr), możliwość pływania w dowolnym kierunku
  • większa kubatura, a dzięki temu większy komfort
  • małe zanurzenie i możliwość pływania po płytkich akwenach, zwykle niedostępnych dla jachtów żaglowych

Na zapotrzebowania rynku reagują oczywiście firmy oferujące wynajem jachtów-flotylla oddawanych w czarter łodzi motorowych szybko rośnie.

Czartery jachtów żaglowych

Jak wspomniano już wyżej, czarter jachtów żaglowych wymaga większego doświadczenia, a nierzadko także legitymowania się patentem. Co prawda widok samotnego białego żagla na jeziorze jest już raczej pieśnią przeszłości, ale jachtów żaglowych ciągle jest sporo i miejmy nadzieję, że tak pozostanie.

Jacht żaglowy wymaga od swego sternika znacznie więcej niż motorowy i nie zawsze wybacza popełnione błędy. Jednak przyjemność, jaką daje żeglowanie (nie mówimy tutaj o tzw. „żeglarstwie motorowym”) powoduje, że większość żeglarzy deklaruje, że nigdy nie zamieni jachtu żaglowego na motorówkę.

Czarter jachtów żaglowych w porównaniu z łodziami motorowymi:

  • zapewnia bardziej bezpośredni kontakt z naturą
  • w czasie żeglugi nie ma uciążliwego „terkotania” silnika (chociaż silnik może zastąpić ktoś z załogi)
  • jacht napędzany wiatrem, zawsze stanowi dla żeglarza zagadkę (it’ s a kind of magic -jak śpiewał nieodżałowanej pamięci Freddy Mercury)
  • koszty czarteru i eksploatacji są wyraźnie niższe niż w przypadku jednostek motorowych
  • żeglarstwo jest zdecydowanie bardziej ekologiczne niż sport motorowodny

Pamiętacie film z Cavinem Costnerem Wodny świat? Żeglarze są „trendy”, „cool” i „candy”. Motorowodniacy przedstawieni zostali z kolei jako: „truciciele planety”, prostackie prymitywy obwieszone złotymi łańcuchami, brudne fleje i ogólnie bardzo antypatyczne typki. Dobrze, że to tylko fikcja filmowa, bo w realnym świecie jest przecież zupełnie inaczej. Nieprawdaż?

Czarter jachtu zagranicą

Obecnie czarter jachtu zagranicą jest jak najbardziej w zasięgu możliwości finansowych przeciętnego Polaka.

Jeszcze trzydzieści lat temu Polacy pływali po Morzu Śródziemnym, na wysłużonych, zaniedbanych i bardzo skromnie wyposażonych jachtach klubowych. czarter jachtu w miejscowej firmie nie wchodził w grę, ze względu na niewielkie „możliwości nabywcze”.

Na szczęście nie tylko rzeka, ale i czas płynie, i to trzeba dodać płynie w dobrą dla nas stronę. Zmieniła się nie tylko sytuacja polityczna i społeczna, ale także, a może przede wszystkim ekonomiczna. Od początku XX wieku tysiące Polaków wybiera się na zagraniczne wczasy pod żaglami, korzystając z bogatej i różnorodnej oferty miejscowych firm czarterowych. Najbardziej popularne akweny, po których żeglują nasi rodacy zagranicą, to:

  • Adriatyk (Chorwacja)
  • Grecja (Morze Egejskie i Jońskie)
  • Hiszpania kontynentalna (Baleary, Barcelona)
  • Wyspy Kanaryjskie
  • Karaiby

Każdy z nich ma swoją specyfikę i swoich zagorzałych zwolenników (lub wrogów). Prowadzone niekiedy spory między zwolennikami żeglowania w Chorwacji i w Grecji, jako żywo przypominają przysłowiową „dyskusję o wyższości Świąt Bożego Narodzenia nad Świętami Wielkanocy”. Można jeszcze skomentować powiedzeniem „Każda pliszka swój ogon chwali”.

Czarter jachtu zagranicą wcale nie musi wiązać się z dużymi kosztami. Często okazuje się, że wczasy na jachcie, to w efekcie końcowym niższe koszty niż pobyt w średniej klasy hotelu. Bowiem jacht, to:

  • pływający hotel (miejsca noclegowe)
  • stołówka (posiłki można przyrządzać samodzielnie na jachcie)
  • środek transportu (możemy obrać kurs w interesujące nas miejsce)

Tak więc koszt samego czarteru, zużytego paliwa, opłat portowych, wyżywienia na jachcie jest zwykle niższy od wczasów w hotelu. A przeżycia i wspomnienia związane z rejsem w ciepłym klimacie po prostu bezcenne!

Jak zorganizować czarter jachtu zagranicą?

Czarter jachtu zagranicą nie jest specjalnie bardziej skomplikowany ani droższy niż w Polsce. Wpisujemy znowu w wyszukiwarkę internetową frazę: „czarter jachtu żaglowego Grecja” albo „czarter łodzi motorowych Chorwacja” znajdujemy setki ofert. Możemy skorzystać bezpośrednio z usług firmy zagranicznej lub pomocy polskiej, która współpracuje z właściwą. Kosztów tego pośrednictwa na ogół nie odczujemy, a wygoda spora, bo znika bariera językowa, a wszystkie formalności załatwiamy na Polsce i po polsku.

Sama cena czarteru zależeć będzie od:

  • wielkości i klasy jachtu
  • jego rocznika
  • akwenu
  • pory roku i czasu trwania rejsu

Na Morzu Śródziemnym wysoki sezon trwa od końca kwietnia do końca sierpnia. Potem ceny wyraźnie spadają.

Kogo zainteresuje wynajęcie jachtu zagranicą?

Z usług zagranicznych firm czarterowych korzystają bardziej doświadczeni żeglarze i motorowodniacy, którzy prowadzili już jachty w Polsce na wodach śródlądowych i odbyli rejsy morskie w charakterze załogi. Do wyczarterowania jachtu morskiego zagranicą potrzebne są zwykle dwa dokumenty:

  • patent żeglarski lub motorowodny
  • licencja radiooperatora

Jak zdobyć patent?

W Polsce ciągle funkcjonuje system patentów państwowych. Tylko niektóre jednostki śródlądowe można prowadzić (i czarterować) bez uprawnień na wodach śródlądowych:

  • jachty żaglowe o długości do 7,5 m
  • łodzie motorowe o mocy silnika do 10 kW (13,6 KM)

Prowadzenie innych jednostek wiąże się z posiadaniem patentu.

Rozporządzenie Ministra Sportu z 2013 roku wprowadziło następujące patenty żeglarskie i motorowodne:

  • żeglarz jachtowy
  • jachtowy sternik morski
  • kapitan jachtowy
  • sternik motorowodny
  • motorowodny sternik morski
  • kapitan motorowodny

Początkujących żeglarzy i motorowodniaków zainteresują z pewnością niższe patenty. Na paten kapitana, któremu przysługują zdaniem wielu złote liście kapusty na czapce (ciekawe, co jest pod czapką), przyjedzie pewnie trochę poczekać, ale przecież dla chcącego nic trudnego.

Kursy i szkoleni nie są obowiązkowe, do egzaminu można przystąpić „z marszu”. Jednak wynik takiego starcia z Komisją Egzaminacyjną może się zakończyć tym samym co osławione „rozpoznanie walką” pod Lenino-prawie dwa tysiące zabitych jednego dnia. Żadna Komisja Egzaminacyjna (nie mylić z Europejską, ta bardzo często żadna jest krwi) nie jest sroga, ale kandydat na egzaminie musi wykazać się pewną wiedzą i umiejętnościami praktycznymi.

Najbardziej popularny jest patent sternika motorowodnego. Jedynym warunkiem przystąpienia do egzaminu jest ukończenie przez kandydata 14 lat. Egzamin obejmuje:

  • test 75 pytań
  • praktyczny sprawdzian umiejętności manewrowania łodzią

Wiele firm, niemal w każdym zakątku Polski, oferuje jednodniowe lub niewiele dłuższe kursy motorowodne. Istnieją różne sposoby sprawdzenia jakości szkolenia. Warto zrobić to przed zapisaniem się na kurs, bo „patenty nie pływają”, więc od naszych umiejętności zależy bezpieczeństwo załogi, jachtu i nas samych.

Patent sternik motorowodny nadaje posiadaczowi państwowe uprawnienia do prowadzenia łodzi motorowych:

  • na wodach śródlądowych bez ograniczeń
  • po morskich wodach wewnętrznych i do 2 mil od brzegu na morzu otwartym, w porze dziennej, jachtów o długości do 12 metrów

Polskie patenty honorowane są we wszystkich krajach. Na przykład w prawo chorwackie pozwala sternikowi motorowodnemu na prowadzenie nie tylko jachtów żaglowych, ale i motorowych.

Kursy żeglarskie przygotowujące do egzaminu na patent żeglarza trwają przeciętnie 7-14 dni. Warto zainwestować czas (i pieniądze) w dłuższy kurs w renomowanej szkole żeglarstwa lub klubie. Na takim dobrze prowadzonym kursie, nie tylko nauczymy się rozwiązywania testów egzaminacyjnych, ale przede wszystkim nabędziemy umiejętności praktycznych niezbędnych na wodzie.

Podobnie jak w przypadku sternika motorowodnego, jedynym warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest ukończenie 14 lat. Patent żeglarz jachtowy uprawnia do prowadzenia jachtów żaglowych:

  • po wodach śródlądowych bez ograniczeń
  • jednostek o długości do 12 m po morskich wodach wewnętrznych i do 2 mil od brzegu na morzu otwartym, w porze dziennej

Do ubiegania się o patent jachtowy sternik morski lub morski sternik motorowodny konieczne jest:

  • ukończenie 18 lat
  • staż pływania po morzu min. 200 h uzyskany w co najmniej dwóch rejsach

Podobnie jak w przypadku podstawowych patentów bardzo wskazany jest udział w kursie.

Posiadacze patentów jachtowego sternika morskiego i motorowodnego sternika morskiego mogą prowadzić odpowiednio jachty żaglowe lub motorowe o długości do 18 metrów bez żadnych innych ograniczeń. Wynika z tego, że sternik morski może legalnie opłynąć świat! Kiedy ruszamy?

Do czego jest potrzebna licencja radiooperatora?

Najkrócej mówiąc, czarter jachtu morskiego nie jest możliwy bez takiej licencji. Jachty morskie wyposażone są w radiostacje VHF DSC (potocznie „ukaefki). Taka radiostacja musi być zarejestrowana w stosownym urzędzie, a do jej obsługi uprawniony jest tylko certyfikowany radiooperator. Świadectwo Operatora Łączności Bliskiego Zasięgu (Short Range Certificae – SRC) można uzyskać w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej (UKE) na podstawie zdanego egzaminu. Warto od razu zaznaczyć, że „certyfikaty kompetencji” wystawiane przez szkoły żeglarstwa i międzynarodowe federacje jak np. ISSA SRC nie są dokumentami w rozumieniu prawa i nie nadają posiadaczowi żadnych uprawnień. Egzamin w UKE jest naprawdę łatwy, a wydane bezterminowo świadectwo radiooperatora honorowane jest na całym świecie.

Czarterować, czy nie czarterować – oto jest pytanie?

Jedyną alternatywą dla żeglarza czy motorowodniaka jest pływanie jachtem własnym, klubowym lub kolegi/koleżanki. Każda z nich ma oczywiste zalety, ale i wady. Czarter jachtu w porównaniu z innymi rozwiązaniami ma niepodważalne „plusy dodatnie”:

  • czarter jachtu dowolnego typu na dowolnie wybranym akwenie
  • zdecydowanie niższe koszty, niż te związane z utrzymaniem jachtu własnego

Znane powiedzenie mówi, że są dwa szczęśliwe dni w życiu armatora: dzień zakupu jachtu oraz dzień jego sprzedaży.

Wniosek jest oczywisty: Niech żyje czarter jachtów!