Stery strumieniowe

Ster strumieniowy, kiedyś bardzo rzadko spotykany, zwłaszcza na wodach śródlądowych, a dzisiaj stał się właściwie normą na jednostkach powyżej 9 metrów długości. Bardzo ułatwia manewrowanie w ciasnych i zatłoczonych mazurskich portach. Warto więc zapytać przed czarterem jachtu, czy jednostka, którą zamierzmy pływać jest w niego wyposażona.

Prawidłowe umiejscowienie – tunelu steru strumieniowego


ster strumieniowy na jachcie motorowym

żródło – www.globtechnic.pl

Przykładowy panel sterujący


Podczas przejmowania jachtu warto między innymi sprawdzić działanie panelu sterowania. Steru strumieniowego używamy impulsowo – nie należy go „męczyć” ciągłą pracą dłużej niż przez 10 sekund.

Panel sterujący może być wyposażony w wyłącznik czasowy, co oznacza, że jeżeli nie używamy steru strumieniowego przez np. 2 minuty, układ automatycznie sterowania samoczynnie może się wyłączyć.

Należy także zapytać armatora/czarterodawcę, czy podczas „nocnego” ładowania prądem z „pomostu” – zyskuje energię również akumulator przeznaczony dla strumieniówki. Bardzo często instalacje są wykonane w ten sposób, że ster strumieniowy ładowany jest wyłącznie podczas pracy silnika jachtowego.

 

Ster strumieniowy marki Lewmar


ster-strumieniowy-maristo-lewmar

żródło – www.maristo.pl

Podczas pływania tunel steru strumieniowego przy dużym zafalowaniu może wyskakiwać z wody, co radykalnie obniża jego skuteczność.

Pamiętaj, że stery strumieniowe zasilane są z jachtowych akumulatorów, tak więc używajmy ich tylko wtedy, gdy naprawdę są potrzebne, a silnik jest włączony!

 

Schemat działania steru lub sterów strumieniowych


stery działanie

źródło – www.max-power.com

Jak widać na załączonych ilustracjach ster strumieniowy pomaga „dostawić” dziób lub rufę do nabrzeża. Ster rufowy spotykany jest rzadziej od dziobowego. Ze względu na swoje małe zanurzenie stery strumieniowe mogą na fali „łapać powietrze”.

Im większa wolna burta jachtu (czyli powierzchnia nawiewu) i siła wiatru tym mniejsza skuteczność steru strumieniowego. Lepszym udogodnieniem w trakcie manewrowania może okazać się śruba silnika skręcająca za sterem.

 

Z żeglarskim pozdrowieniem

Załoga toczarter.pl

Wrzesień 29, 2016 8:26 am